Hvad man må skrive på dansk?

af | 9. juli 2020

Hvem bestemmer egentlig over det danske sprog?

I Danmark har vi en statslig forskningsinstitution under Kulturministeriet, der hedder Dansk Sprognævn, og dette nævn blev oprettet i 1950’erne. En af Dansk Sprognævns vigtigste funktioner er at definere og formidle sprogregler. Nævnets medlemmer består af repræsentanter fra forskellige institutioner, der alle arbejder med sprog.

I Dansk Sprognævn er der fx repræsentanter fra Undervisnings-, Stats- og Justitsministeriet, fra radio, tv og universiteter. Her sidder også forfattere, journalister og skuespillere. Dansk Sprognævns arbejde består i at registrere, analysere og beskrive det danske sprog. På grundlag af alle deres observationer skriver de så Retskrivningsordbogen.

Er det Retskrivningsordbogen, som bestemmer, hvad man må skrive på dansk?

Når der kommer nye ord eller nye former af ord i RO+, er det derfor ikke noget, som Dansk Sprognævn selv har fundet på. Det har vi alle sammen, kan man faktisk sige, da Dansk Sprognævn blot registrerer og nedskriver forandringer i det danske sprog.

Hos Dansk Sprognævn finder man i dag et ordkartotek med ikke mindre end 275.000 forskellige ord. Ordkartoteket er en slags levende ordbog, der viser vigtige sider af det danske sprogs udvikling siden midten af 1950’erne. Kartoteket giver således et billede af, hvilke ord der bliver brugt på dansk, uden at der bliver taget stilling til, om det enkelte ord er godt eller dårligt.

Hvilke regler gælder for dansk – hvem bestemmer det?

Dansk Sprognævn har også beskrevet reglerne for det skrevne danske sprog på RO+. Her er fx afsnit om tegnsætning – altså komma, punktum, kolon osv. Der er desuden et afsnit om reglerne, for hvornår man skriver visse udtryk i ét ord, mens andre skal skrives i to ord, og om hvornår man skal benytte store og små bogstaver med mere.

Man kan populært sagt kalde alle disse sprogregler for færdselsreglerne for det danske sprog. Ligesom det er vældigt fornuftigt, at vi er enige om, i hvilken side af vejen vi kører, og hvem der skal holde tilbage for hvem, er det også fornuftigt, at vi har regler for vores måde at skrive på. Ellers var det ikke sikkert, at vi kunne læse og forstå hinandens tekster.

Afsnittet bag i Retskrivningsordbogen er dog skrevet sådan, at det for mange er ganske svært at læse og forstå; det kræver blandt andet, at man kender de grammatiske betegnelser på latin.

Skal det offentlige følge nogle sproglige anvisninger?

Alle skoler og hele den offentlige administration (ansatte ved stat, regioner og kommuner) er forpligtiget til at følge anvisningerne på RO+ for det danske sprog: stavning, bøjning og dannelse af ord. Der er sågar kommet en lov om dansk retskrivning (nr. 332 af 14. maj, 1997), der siger, at man skal følge de regler for dansk sprog, som Dansk Sprognævn har fastsat. Det er naturligvis også almindeligt, at man følger de samme regler i private virksomheder, selvom man ikke har en lov, der siger at man skal!

Den nyeste udgave af Retskrivningsordbogen i bogform kom i 2012. Og i dag findes den online som roplus.dk. Der kommer hele tiden opdateringer, så brug kun onlineversionen i dag, hvis du vil være sikker på at skrive korrekt.

Nye og gamle udgaver af Retskrivningsordbogen

De ældre udgaver af Retskrivningsordbogen kan være interessante at have til sammenligning. Ved at sammenligne forskellige ord i de forskellige ordbøger fra forskelligt årstal kan man fx se, hvordan visse ord har forandret stavemåde, og hvornår forskellige nye ord er kommet til. Men det er vigtigt, at du i dag benytter den elektroniske ordbog for det danske sprog RO+/Roplus.dk

Læs også: Webinar eller onlineundervisning – her er nogle tips og tricks

Nogen eller nogle?

Nogen eller nogle?

Hvornår skriver man nogen – og hvornår skal man bruge nogle? Man kan ikke høre, hvornår det er korrekt at bruge nogen, og hvornår det er korrekt at bruge nogle, fordi begge ord udtales på samme måde. Derfor kan det være svært at afgøre, hvilken form der er den rigtige. Bliv klogere her.

læs mere
Hvordan skriver man en god rapport?

Hvordan skriver man en god rapport?

På den enkelte arbejdsplads er der også mange medarbejdere, der til daglig eller fra tid til anden beskæftiger sig med at skrive rapporter, som omhandler igangværende eller kommende projekter i virksomheden. Derfor vil vi i dette kapitel gennemgå, hvordan du mest hensigtsmæssigt udformer og strukturerer en rapport.

læs mere
Skriveblokering – hvad gør man?

Skriveblokering – hvad gør man?

Du sidder og skal skrive en tekst. Du har det hele i hovedet. Du skal til at formulere dig – og så sker der bare intet! Du er ramt af skriveblokering. Hvad gør du nu? Her er vores tips til, hvordan du kommer videre.

læs mere
Hvilke krav stiller man til en god rapport?

Hvilke krav stiller man til en god rapport?

I en rapport samler og fremlægger man informationer om en bestemt problemstilling. Det er tit fagfolk, der skriver rapporter, og rapporterne skrives ofte til de mennesker, der skal tage beslutninger om de forhold, rapporten beskriver.

læs mere
Hvordan skriver man personligt?

Hvordan skriver man personligt?

At skrive personligt betyder naturligvis ikke, at du skrive faglige tekster på samme måde, som når du skrive personlige breve og mails til venner og familie. Derimod gør du din tekst personlig ved at bruge personord som du, dig, vi, jeg og vi. Og ved at være venlig og bruge aktiv form.

læs mere
Del informationerne op – effektiv information

Del informationerne op – effektiv information

Lad være med at fylde for mange informationer ind i dine sætninger, for så bliver sætningerne tit for lange og du skal tænke på din modtager, jo mere besværligt det er at læse din tekst, desto større er risikoen også for, at modtageren holder op med at læse. Kan du se, hvad der er galt her?

læs mere