Webinar eller onlineundervisning – her er nogle tips og tricks

af | 2. april 2020

Webinar eller onlineundervisning?

Føler du dig også lidt forvirret og ny i klassen, når udtryk som webinar, onlineundervisning, Zoom og Teams fyger rundt om ørerne på os? Læs med her, og bliv lidt klogere på det hele.

I Sprogkontoret har vi selv for nylig kastet os ud i at undervise online, og vi vil gerne dele vores erfaringer med jer. I starten kan det være lidt skræmmende at lære nye tricks, men vi fandt heldigvis hurtigt ud af, at det er ret sjovt.

Hvad er egentlig et webinar? Hvordan fungerer det?

Ens for alle de nye udtryk, såsom webinar, onlineundervisning, fjernundervisning og onlineseminarer, er, at de kendetegner en form for undervisning, hvor du møder en eller flere oplægsholdere direkte på nettet. Som deltager vil du altså blive undervist direkte (live) fra din computer, mobil eller tablet.

Webinar er et udtryk, der bruges om et seminar/kursus, der bliver afholdt som onlineundervisning. Det betyder, at deltagerne og underviser ikke er i samme rum, men sidder ved hver sin skærm. Du kan sidde hvor som helst og deltage i onlineundervisning Fordelen ved dette er, at deltagerne og underviseren på det pågældende webinar kan være hvor som helst. Det er derfor ikke nødvendigt med transport, hvilket mange foretrækker i deres travle hverdag. Og ikke mindst lige nu i foråret 2020, hvor mange af os arbejder hjemmefra.

Du hører sikkert folk tale om programmer som Zoom, Microsoft Teams, Skype eller noget helt fjerde. Der er mange udbydere af gode programmer til at komme i gang, når du skal deltage eller måske selv stå for onlineundervisning.

Antal deltagere til et webinar/onlineundervisning? Få eller mange kan deltage

Dét, at begivenheden ikke foregår et fysisk sted, medfører, at der kan være få eller mange deltagere til undervisningen. Et webinar kan have flere hundrede deltagere, der blot lytter med og eventuelt skriver en kommentar i chatten eller stiller et spørgsmål her. Man kan også afholde onlineundervisning, hvor man har en større grad af deltagerundervisning, altså prøver at efterligne det, der foregår i fysisk lokale mellem deltagere og underviseren.

Man kan sagtens have 10-15 deltagere, der aktivt kan stille spørgsmål via deres mikrofon og eventuelt skriver spørgsmål i chatten. Ofte kan man som deltager se underviserens slides, billeder, dokumenter osv., og seminaret/onlinekurset minder derfor meget om et fysisk ét af slagsen.

I Sprogkontoret har vi god erfaring med begge former for undervisning. Det er blot vigtigt at have helt klare linjer med kunden om, hvilken slags undervisning de har brug for – hvor aktive deltagerne skal være undervejs.

Hvad skal man have af udstyr for at kunne deltage i onlineundervisning eller et webinar?

Det eneste, der er nødvendigt for at få et webinar eller onlineundervisning på benene, er en eller to gode undervisere, en computer, et webinarprogram, en mikrofon og internetforbindelse. For deltagerne er det kun nødvendigt med en computer, tablet, smartphone og en internetforbindelse.

Tips og tricks til onlineundervisning og webinar

Dig, der deltager 

  • Vær klar i god tid, inden dit webinar eller onlineundervisning starter.
  • Husk at tjekke, om din mikrofon er slukket.
  • Hvis du har kameraet tændt, så sørg for at sidde et sted, hvor der ikke er for meget uro i baggrunden.
  • Det kan være svært at koncentrere sig, når du deltager, så sørg for at sidde et roligt sted uden for mange afbrydelser.
  • Skal du sige noget til nogen hjemme i din stue, så SLUK for din mikrofon.
  • Øv dig i at være aktiv. Stil spørgsmål. Vær ikke bange for at komme ud over rampen, når du deltager i onlineundervisning.

Grundlæggende råd til dig, der underviser på et webinar eller afholder onlineundervisning

  • Hav styr på det tekniske.
  • Øv dig som underviser, inden du går på live. Mange generalprøver giver som regel en god og professionel liveundervisning.
  • Vær klar, før kursisterne begynder at tjekke ind i venterummet. Det vil sige, hav styr på dit headset, mikrofon og din præsentation.
  • Luk deltagerne ind.
  • Tal langsommere end normalt – og tydeligt.
  • Gentag gerne dig selv.
  • Det er en god ide at dele skrivebord med deltagerne, når du afholder onlineundervisning, så kan de bedre overskue det, du taler om.
  • Når du går i gang, så bed deltagerne om at slukke for deres mikrofon, eller gør det eventuelt for alle som underviser.
  • Vil du ikke bruge chatten, så sluk gerne for den.
  • Angiv meget tydeligt, når der er pause. ”Vi holder pause nu i 10 minutter. Undervisningen starter igen kl. 11.00, og så går vi i gang med det samme.”
  • Forklar forskellen på at skrive kun til underviseren og til alle.
  • Fortæl, hvis du sender PowerPoint til deltagerne bagefter webinaret.
  • Send eventuelt et øvelseshæfte til deltagerne på forhånd, som de kan printe ud.
  • Sig til deltagerne, at de gerne må tænde evt. kamera ved spørgsmål.
  • Husk at spørge ”Er I der? Kan jeg få lidt reaktion/feedback fra jer? En hånd?”
  • Husk også at sige: Er alle klar til at vi går videre? Send lige en hånd.

Din undervisning

Læg nogle rammer i en intro eller et program for, hvad deltagerne skal igennem i din onlineundervisning. Gennemgå et emne i maksimum 5-10 minutter meget pædagogisk og med opgaver og løsninger. Herefter kan du spørge, om der er spørgsmål.

Jo mere der kan forklares i første omgang, jo bedre. Det gælder både til onlineundervisning, på webinarer og i helt almindelig klasseundervisning. Hav en afslutning på cirka 5 minutter. Dine slides skal være visuelle og pædagogiske med kun ét budskab per slide.

Vi håber, du kan bruge vores gode råd til webinarer og onlineundervisning – god fornøjelse.

Læs også: Professionelle arbejdsmails – hvordan? 

Hvad man må skrive på dansk?

Hvad man må skrive på dansk?

Hvem bestemmer egentlig over det danske sprog? Er der officielle retningslinjer eller regler for, hvad man må og ikke må skrive? Bliv klogere her.

læs mere
Nogen eller nogle?

Nogen eller nogle?

Hvornår skriver man nogen – og hvornår skal man bruge nogle? Man kan ikke høre, hvornår det er korrekt at bruge nogen, og hvornår det er korrekt at bruge nogle, fordi begge ord udtales på samme måde. Derfor kan det være svært at afgøre, hvilken form der er den rigtige. Bliv klogere her.

læs mere
Hvordan skriver man en god rapport?

Hvordan skriver man en god rapport?

På den enkelte arbejdsplads er der også mange medarbejdere, der til daglig eller fra tid til anden beskæftiger sig med at skrive rapporter, som omhandler igangværende eller kommende projekter i virksomheden. Derfor vil vi i dette kapitel gennemgå, hvordan du mest hensigtsmæssigt udformer og strukturerer en rapport.

læs mere
Skriveblokering – hvad gør man?

Skriveblokering – hvad gør man?

Du sidder og skal skrive en tekst. Du har det hele i hovedet. Du skal til at formulere dig – og så sker der bare intet! Du er ramt af skriveblokering. Hvad gør du nu? Her er vores tips til, hvordan du kommer videre.

læs mere
Hvilke krav stiller man til en god rapport?

Hvilke krav stiller man til en god rapport?

I en rapport samler og fremlægger man informationer om en bestemt problemstilling. Det er tit fagfolk, der skriver rapporter, og rapporterne skrives ofte til de mennesker, der skal tage beslutninger om de forhold, rapporten beskriver.

læs mere
Hvordan skriver man personligt?

Hvordan skriver man personligt?

At skrive personligt betyder naturligvis ikke, at du skrive faglige tekster på samme måde, som når du skrive personlige breve og mails til venner og familie. Derimod gør du din tekst personlig ved at bruge personord som du, dig, vi, jeg og vi. Og ved at være venlig og bruge aktiv form.

læs mere