Sproglig rådgivning

af | 6. november 2020

Har du brug for sproglig rådgivning?

Hos Sprogkontoret oplever vi et øget behov og interesse for individuel sproglig rådgivning. Her tager vi udgangspunkt i dine tekster. Tekster, du skriver på dit job. Det kan fx være mails, notater, referater eller rapporter. Forløbet er skræddersyet til dit behov og er meget intensivt. Derfor oplever vi også, at det hurtigt har en stor effekt på dit daglige skrivearbejde, hvor du får løftet dine sproglige færdigheder.

Du får praktiske tips og vejledning, hvor vi træner dig i at kunne skrive og formulere dig bedre.

Måske har du brug for at få dit sprog til at stå lidt skarpere eller bare få et skrivetjek – under alle omstændigheder vil dette forløb forbedre din skriftlige kommunikation og gøre din tekster mere effektive.

Udtalelse om individuel sproglig rådgivning og vejledning hos Sprogkontoret

I løbet af nogle få timer fik jeg på kompetent og venlig vis rådgivning i forhold til at få rettet op på mine dårlige skrivevaner. Meget overraskende gik jeg også hjem med de første byggesten til at skrive på en mere direkte, personlig og letlæselig måde – en helt ny skrivestil blev grundlagt. Jeg lærte mange nye tricks i mit møde med Susanne og Ellen. Jeg kan varmt anbefale Sprogkontoret.

Mette Ellermann, privatpraktiserende neuropsykolog. Specialist i neuropsykologi.

Har du brug for individuel sproglig rådgivning, kan forløbet fx se ud på denne måde:

  1. Du sender 10-15 siders tekst, du har udarbejdet i forbindelse med dit job. Det vil sige tekster, du allerede har skrevet, ikke tekster du skal skrive til os.
  2. Ud fra dine tekster udarbejder vi et par siders tekst med sproglig rådgivning. Desuden sammensætter vi et øvelseshæfte, der passer præcis til dine behov.
  3. Herefter mødes vi enten fysisk eller online og rådgiver dig første gang. Det er her, selve den sproglige træning starter.
  4. Et par uger senere skal du sende nye tekster til os, og vi udarbejder en ny sproglig rådgivning. Der kan også være hjemmearbejde undervejs i form af specifikke opgaver, vi sender til dig.
  5. Vi afholder rådgivningsmøde nummer to. Herefter vil der være nogle opgaver, som du skal løse inden det tredje rådgivningsmøde.
  6. Vi mødes for 3. gang og gør status/effektmåling. Her vurderer vi i fællesskab, om du har brug for flere rådgivninger. Typisk vil de næste rådgivninger ligge lidt ude i fremtiden. På den måde har du god tid til at implementere din nye skrivestil.

Sproglig rådgivning i forbindelse med et kursus – sproglig vejledning og træning i gruppe

Her er der to muligheder:

  1. Sproglig rådgivning kan også ligge som et modul i forlængelse af et kursus i skriftlig formidling. Cirka en måned efter kurset skal kursisterne sende tekster (cirka 3-4 sider), som de selv har skrevet. Vi giver hver deltager skriftlig feedback på mail, i forhold til hvad vi har gennemgået på kursusdagen. Vi kan også mødes fysisk eller online, hvis kursisterne ønsker dette.
  2. Den sproglige rådgivning kan også ligge i umiddelbar forlængelse af kurset. Fx kan vi undervise i plenum formiddag og have individuel sproglig rådgivning eftermiddag. Vi kan også undervise i plenum en hel dag og have sproglig rådgivning næste dag. Her skal kursisterne sende tekster til os inden kurset.

Sproglig rådgivning i fysisk form kræver blot ½ time pr. kursist. Hvis det er på jeres arbejdsplads, skal vi have adgang til et mødelokale. Herefter udarbejder vi et mødeskema, så du ved præcis, hvornår det er din tur. Derved går der ingen tid til spilde, da du kan arbejde som sædvanlig før og efter den sproglige træning

Sproglig rådgivning online/webinar, som nogle foretrækker – fx pga. corona, eller hvis vi befinder os i hver sin ende af landet – kræver også kun ½ time pr. kursist. Vi har forinden forberedt os grundigt, så vi præcist ved, hvilke områder du kan forbedre dig på, og hvor du er sikker allerede i din skriftlige kommunikation.

Kontakt os endelig hos Sprogkontoret, hvis du kunne være interesseret i sproglig rådgivning. Så kan vi sammen skræddersy et forløb, der passer til dit specifikke behov.

Se alle vores kurser her

Bedre skriftlig kommunikation – hvordan?

Bedre skriftlig kommunikation – hvordan?

Følg de 10 gode råd og få bedre skrivevaner. Alle kan blive bedre til at formulere sig. Det er vigtigt, at modtageren forstår det, du skriver, og gør det, du gerne vil have ham eller hende til at gøre. Derfor følg de 10 gode råd for skriftlig kommunikation.

læs mere
Hvad er forskellen på tankestreg og bindestreg

Hvad er forskellen på tankestreg og bindestreg

Det er ganske frivilligt, om du vil bruge komma, semikolon, parentes eller tankestreg til at markere indskud og tilføjelser. Du skal bare være opmærksom på, at tankestreger ofte virker stærkere end de andre tegn, idet de er mere synlige. Bliv meget klogere her.

læs mere
Hvad er forskellen på gåseøjne og citationstegn?

Hvad er forskellen på gåseøjne og citationstegn?

Anførselstegn er det samme som citationstegn eller gåseøjne. Der skal aldrig være luft mellem anførselstegnene og det, der står inde i dem. Du kan bruge anførselstegn til mange forskellige formål, fx citater, replikker, navne, ordforklaring og til forbehold eller distancering.

læs mere
Øvelser i kommatering

Øvelser i kommatering

Øvelser i kommatering – 23 sætninger til at blive bedre til at sætte korrekt, dansk komma. Test dig selv, og se, hvor mange rigtige du får.

læs mere
Hvornår skal der sættes punktum?

Hvornår skal der sættes punktum?

Punktummet er det vigtigste af alle vores tegn, da det viser, hvor én sætning slutter, og hvor den næste begynder. Men hvor ofte skal man sætte punktum? Det kan du blive klogere på her. Punktum.

læs mere